جستجو کردن

عسل چگونه تولید می شود؟

عسل چگونه تولید می شود؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که عسل چگونه تولید می شود؟ و زنبورها عسل ها را چطوری تولید میکنند؟

برای خرید انواع عسل طبیعی کلیک کنید

اول بیایید بدانیم عسل چیست؟

عسل چیزی جز آب و قند نیست. اما کدام قند؟ منظور قند های طبیعی است نه قندی که به عنوان شکر سفید و به صورت صنعتی تولید می شود.

منظور ما قند هایی نظیر گلوکز و فروکتوز و ساکارز هستند که به طور طبیعی در شهد گل ها و میوه ها و گیاهان وجود دارند. این قندها و آب عسل رو تشکیل میدهند. آره به همین راحتی . اما نه به همین راحتی J

ژنتیوبیوز، ایزومالتولز، کوجیبیوز، لاکتوز، مالتولز، ملیبیوز، نایجروز، ترهالوز و تورانوز قندهای متفاوتی هستند که در برخی عسل های خاص که در مناطقی خاص شهدگیری میشوند وجود دارند.

عسل چگونه تولید می شود؟

میزان هر قند در عسل چقدر است؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار است اما معمولا بین 50 تا 90 درصد عسل های مختلف رو قندها تشکیل میدهند.این بستگی به منطقه ای داره که زنبورها در آن منطقه قرار گرفته و برای تولید عسل از گیاهان مختلف و شرایط متفاوت آب و هوایی شهدگیری می کنند.

مثلا عسل مناطق جنوبی ایران دارای غلظت بالا تری نسبت به عسل های تولیدی در شمال کشور است زیرا که در شمال کشور میزان رطوبت هوا بیشتر است.

اما مهمترین قند موجود در عسل فروکتوز است که گاها تا 50 درصد از عسل رو تشکیل میدهد. گلوکز نیز می تواند تا 50 درصد یک عسل را تشکیل دهد. ساکارز نیز یه قند دیگه است که بین 0 تا 15 درصد عسل را شامل می شود.

چی شد؟ این که شد 115 درصد؟!!! بله درسته اما این آمار برای عسلهای متفاوت کاملا اعداد مختلفیه. مثلا توی عسل گون مقدار فروکتوز 40 درصد میزان گلوکز 30 درصد و ساکارز 5 درصد و بقیه قندها و آب هم درصد باقی مانده را شامل می شود.

تمامی این اعداد بازه ای هستند و برای همین هر عسل متفاوت میتواند ارقام متفاوتی داشته باشد.

کیفیت عسل به کدام قند بستگی دارد؟

حقیقتا این سوال بسیار پیچیده است. پاسخ نامشخص است اما در آزمایشگاه کیفیت عسل را با قند ساکارز می سنجند. زیرا ساکارز یک قند کمیاب در گیاهان است و میزان آن به اندازه ای نیست که درصد قابل توجهی از عسل را شامل شود.

ساکارز بیشتر در غده داخلی گیاهان مانند چغندر و تنه و شاخ و برگ گیاهان مانند نیشکر وجود دارد و جدا سازی آن از این گیاهان نیاز به فرآروی دارد. پس اگر عسلی با درصد بالای ساکارز وجود داشته باشد به احتمال زیاد آن زنبورها از شکر تغذیه کرده اند.

میگویند ساکاز عسل نباید بیش از 5 درصد باشد. البته برخی عسلها مانند عسل کنار ساکارز بالای پنج دارند. برای خرید عسل کنار کلیک کنید

حالا بگوییم عسل چگونه تولید می شود؟

زنبورها شهد گیاهان را می مکند و در عضوی از بدن خود که به عسلدان شهرت دارد ذخیره می کنند.

وقتی عسلدان زنبور پر شد آن را برای تخلیه به کندو می آورد و در شبکه های کندو ذخیره می کند. این مایع تخلیه شده چیزی جز شهد گل ها نیست که شامل قندها و آب است.

عسل چگونه تولید می شود؟

زنبور برای تولید عسل مجددا این شهد را که درون شبکه کندو تخلیه کرده به عسلدان خود باز میگرداند و با آنزیم های بدن خود آن را غلیظ می کند تا غلظت عسل به دستور ملکه برسد.

مثلا ملکه دستور داده است که غلظت عسل باید میزان مشخص باشد.(اینو از خودم نوشتم شبیه فیلم های سینمایی بشهJ )

زنبورها این قدر این کار را تکرار می کنند تا غلظت عسل به اندازه مورد نیاز برسد.به این صورت عسل تولید میشود.این کار باعث می شود آنزیم های بسیار فعال و پرخواص زنبورها به عسل منتقل شود و عسل را به یکی از پر خاصیت ترین محصولات تبدیل کند.

با اینکه عسل بیش از 5 هزار سال است به طور مشخص مورد مصرف انسان بوده اما همچنان یک ماده مرموز و ناشناخته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;