صد یک
جستجو کردن

فرق گلدان‌های پارچه‌ای با سایر گلدان ها

  • فرق گلدان‌های پارچه‌ای با سایر گلدان ها

    گلدان‌های پارچه‌ای یا Fabric pots نوعی جدید از گلدان‌ها هستند که در سال‌های اخیر رایج شده‌اند و به دلیل ویژگی‌های به خصوصشان توانسته‌اند به سرعت جای خود را میان طرفداران گل‌ها و گیاهان خانگی و آپارتمانی پیدا کنند. این گلدان‌ها معمولا از پارچه‌های جنس اکرولیک و ریبون ساخته می‌شوند و BPA (نوعی مادة شیمیایی) ندارند. گلدان‌های پارچه‌ای را بر اساس جنس پارچه و شکل و سایز دسته‌بندی می‌کنند. در ادامه به مزایا و معایب این گلدان‌ها خواهیم پرداخت.فرق گلدان‌های پارچه‌ای با سایر گلدان ها

    مزایای گلدان‌های پارچه‌ای نسبت به سایر گلدان‌ها:

    طول عمر بیشتر گلدان‌های پارچه‌ای:

    اگر اهل نگه‌داری از گل‌های خانگی باشید حتما تا کنون با صحنة غم‌انگیز شکستن گلدان‌هایتان روبه‌رو شده‌اید! چه این دستة گل را فرزند کوچک دلبندتان به آب داده باشد و چه حیوان خانگی‌تان. یکی از ویژگی‌های خوب گلدان‌های پارچه‌ای مصون بودن از همین خطرهاست. این گلدان‌ها نشکن هستند و می‌توانند خیالتان را از این جهت آسوده کنند!

    اکسیژن‌رسانی مناسب به ریشه:

    تمام موجودات زنده نیاز به اکسیژن دارند. گل‌ها و گیاهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر هوا در بین ذرات خاک گردش نداشته باشد گیاه خفه خواهد شد. در گلدان‌های سرامیکی و سفالی و پلاستیکی هوارسانی به گیاه صرفا از طریق سطح خاک انجام می‌شود اما در گلدان‌های پارچه‌ای به دلیل وجود منافذ بسیار ریز در سطح پارچه هوا بسیار بهتر جریان پیدا می‌کند و این یکی از مهم‌ترین مزیت‌های گلدان‌های پارچه‌ای نسبت به سایر گلدان‌ها ا‌ست. این مزیت در گیاهانی مانند دیفن‌باخیا و آگلونما و انواع فیکوس‌ها و گونه‌های مختلف پتوس‌‌ نمود بیشتری دارد. البته باید به جنس گلدان‌های پارچه‌ای توجه شود. گلدان‌‌هایی که در آن‌ها از پارچة نامرغوب استفاده شده باشد پس از مدتی دچار گرفتگی منافذ می‌شوند و به دنبال آن گل‌های شما در اثر خارج نشدن رطوبت پوسیده خواهند شد.

    تعدیل دما:

    توجه به دمای متعادل خاک نیز از مسائل بسیار مهم در نگه‌داری گیاهان خانگی‌ است. به دنبال هوارسانی مناسبِ گلدان‌های پارچه‌ای دمای داخل خاک بالا نمی‌رود و گرما درون خاک حبس نمی‌شود. جریان داشتن هوای تازه از منافذ موجود در سطح پارچه باعث می‌شود که دمای خاک متعادل بماند.

    قابلیت شست‌‌وشو:

    یکی از مشکلاتی که دارندگان گیاهان خانگی با آن دست به گریبان هستند بیماری‌های قارچی گیاهان است. گلدان‌های خانگی را با توجه به جنس آن‌ها می‌توان به راحتی شست و استریل کرد. استریل‌سازی گلدان‌ها با آب گرم (دمای 70 درجه) انجام می شود که انجام این عمل بر روی گلدان‌های پلاستیکی یا سفالی می‌تواند باعث آسیب رسیدن به گلدان شود.

    زه‌کشی مناسب:

    یکی از عواملی که می‌تواند باعث خفگی گیاه شود عدم خروج مناسب آب از گلدان‌ است. اگر آب در گلدان بماند به سرعت باعث پوسیدگی گیاه و خشک شدن آن می‌شود. این گلدان‌ها با توجه به پارچه‌ای بودنشان و داشتن منافذ بر روی سطح خود با ایجاد جریان مناسب هوا لوازم خروج بهتر آب از گلدان را فراهم می‌کنند و مانع پوسیدگی ریشه و هدر رفتن مواد غذایی خاک می‌شوند.

    فرق گلدان‌های پارچه‌ای با سایر گلدان ها

    فرق گلدان‌های پارچه‌ای با سایر گلدان ها تشخیص زمان آبیاری:

    یکی از روش‌های تعیین زمان آبیاری گیاهان خانگی دقت به خشکی سطح خاک است. این روش روشی درست است اما شما را مجبور می‌کند که بگذارید سطح خاک کاملا خشک شود و ممکن است برای گیاه مضر باشد. گلدان‌های پارچه‌ای حدی از رطوبت را در پارچة خود حفظ می‌کنند و شما با بررسی رطوبت پارچه می‌توانید به راحتی زمان مناسب آبیاری گیاه را تشخیص بدهید.

    فضاگیری کم و ذخیره‌سازی راحت:

    شما هر زمانی بخواهید که گلدان‌های خود را جمع کنید یا گیاهی پرورش ندهید به راحتی می‌توانید گلدان‌هایتان را تا کنید و در گوشه‌ای نگه‌دارید! برخلاف گلدان‌های سفالی و پلاستیکی که فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

    قیمت مناسب:

    هزینه‌های خرید و نگه‌داری گیاهان خانگی به اندازة کافی بالا هست!‌ گلدان‌های پارچه‌ای با توجه به طول عمر و مقاومت بالا خوش‌قیمت و به صرفه‌ترین گزینه برای خرید گلدان هستند.

    وزن کم:

    گلدان‌های پارچه‌ای بسیار کم‌وزنند. این موضوع هنگامی که بخواهید گلدان‌هایتان را جابه‌جا کنید بسیار به کمک شما خواهد آمد و به راحتی می‌توانید گلدان‌هایتان را از جایی به جایی انتقال دهید.

    فرق گلدان‌های پارچه‌ای با سایر گلدان ها مقاومت در برابر سرما:

    با خرید گلدان‌ پارچه‌ای خیال شما از بابت سرما و گرما و تغییرات آب‌وهوایی جمع می‌شود. این گلدان‌ها را می‌توانید بدون هیچ نگرانی‌ای برای مدت طولانی در مقابل آفتاب و یا خارج از خانه در برابر سرما و گرما قرار دهید بدون آنکه نگران پوسیدگی، شکستگی و هر نوع آسیب‌دیدگی باشید.

    آسیب‌ نرسیدن به ریشه‌ها:

    در گلدان‌های غیر پارچه‌ای با توجه به شکل انعطاف‌ناپذیر آن‌ها معمولا رشد ریشه با مشکل مواجه می‌شود. در این گلدان‌ها اکسیژن از طریق سطح گلدان رسانده می‌شود و ریشه‌ها سعی می‌کنند خود را به سمت سطح گلدان بکشند. این موضوع باعث درهم‌پیچیدگی ریشه‌ها و به دنبال آن رشد کم‌تر گیاه می‌شود. در گلدان‌های پارچه‌ای به خاطر جریان هوای مناسب و همچنین شکل انعطاف‌پذیر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و ریشة گیاه از تمام جهات تغذیه و هوارسانی می‌شود. البته باید در خرید گلدان‌های پارچه‌ای به استایل و حجم گلدان توجه کرد.

    فرق گلدان‌های پارچه‌ای با سایر گلدان ها

    بازدهی بالا:

    با توجه به جریان هوای خوب و رشد بهتر ریشه در گلدان‌های پارچه‌ای و همچنین جذب بهتر مواد غذایی و آب، گیاه بازدهی بیشتری در این گلدان‌ها خواهد داشت و شما می‌توانید محصولات مرغوب‌تری به دست بیاورید.

    آسیب کمتر برای محیط زیست:

    گلدان‌های پارچه‌ای نسبت به گلدان‌های پلاستیکی آسیب بسیار کمتری به محیط زیست می‌رسانند. اگر شما از دستة انسان‌‌های حامی محیط زیست هستید این گلدان‌ها از این جهت انتخاب بسیار مناسبی برای شما هستند.

    معایب گلدان‌های پارچه‌ای:

    تنوع کم:

    اگرچه این گلدان‌‌‌ها ذاتاً می‌توانند بسیار متنوع باشند اما با توجه به جدید بودن آن‌ها هنوز به آن تنوع دلخواه نرسیده‌اند. این گلدان‌ها معمولا در شکل‌ها و رنگ‌‌های محدود تولید می‌شوند و هنوز با طرح‌های نوین تولید نشده‌اند.

    ماندگاری پایین رطوبت:

    «به خنده گفت که هیچ خوب مطلق نیست!» اگرچه منافذ موجود در پارچه باعث هوارسانی و آب‌گیری بهتر گیاه می‌شود اما این گلدان‌ها به دلیل وجود همین منافذ نسبت به گلدان‌‌های سفالی و پلاستیکی آب را مدت زمان کمتری حفظ می‌کنند. اگر شما فرصت ندارید و معمولا دیر به دیر به گیاهان خود رسیدگی می‌کنید، گلدان‌های پارچه‌ای از این جهت برای شما مناسب نیستند.

    سخن پایانی

    با وجود اینکه مزایا و تفاوت گلدان پارچه‌ای را سعی کردیم به خوبی عنوان کنیم اما دقت داشته باشید این موضوعات ممکن است بستگی به جنس پارچه و چیزهای دیگر داشته باشد. پس توصیه ما این است نکات مهم در خرید گلدان پارچه‌ای را جدی بگیرید و از برندهای معتبر مانند ایران گرولایت و … خرید نمایید.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    بسته بندی و فروش عمده انواع مغز و فرآورده های آن‌ها

    مغزیجات سرین

      مغزیجات سرین – فرآوری، بسته بندی و فروش عمده انواع مغز و فرآورده های آن‌ها پیدا‌کردن یک مرکز معتبر که هم‌زمان خدمات فرآوری، بسته‌

    ادامه مطلب >

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ;