جستجو کردن

پسته کوهی (کُلخُنگ)

کلخنگ یا پسته کوهی گیاهی معجزه آسا :

کلخنگ چیست . کلخنگ نوعی از پسته کوهی ،خنجک یا کلخونگ از خانواده پسته یان به شکل گرد و کروی ، رنگی سبز تیره و کمی ترش با مغزی روغنی می باشد که در بیشتر نواحی کوهستانی و گرم و خشک  کشور یافت می شود ، از جمله فارس ، اصفهان ، لرستان ، کردستان ، بلوچستان ، خراسان ، کرمان ، یزد و تهران که به صورت بومی منطقه و شاخص موجود می باشد .

 مغز کلخونگ به پسته شبیه است ولی کوچکتر از پسته می باشد ، صمغ درخت پسته کوهی را سقز می گویند که دارای مواد مغذی و مفید می باشد و کاربردهای درمانی بسیاری دارد .

مغز بنه (پسته کوهی)

 در استان کرمان نوعی غذا به نام قاتق بنه با پسته کوهی درست می کنند که سرشار از انرژی و چربی های مفید می باشد ، در منطقه سروستان به گویش محلی بنه چه  یا  بنه شه ،  در نی ریز بنه شک ، درهرمزگان و حوالی بندرعباس به آن کَسودَنگ ، در ایلام قوله نگ و در کردستان قه زوان شناخته می شود ، همچنین در کشور ترکیه این میوه را به نام مِلَنجیک نام گزاری کرده اند ، که به صورت بسته بندی و با این نام تجاری به کشورهای دیگر صادر می شود . 

کلخنگ چیست

 بنه از جمله حبوبات با طبع گرم و روغنی می باشد که با وجود چربی های مفید دارای انرژی زیادی می باشد ، و افرادی که برنامه غذایی پروتئینی و پر انرژی دارند پسته کوهی یکی از بهترین گزینه ها می باشد ، در اکثر مناطق کوهستانی از جمله کردستان و مردم زاگرس نشین از بنه برای خوشبو کردن و طعم دادن دوغ و روغن حیوانی استفاده فراوان می کنند ، کلخونگ سرشار از ویتامین های آ ، ب ، دی می باشد ، که خواص آن تقریبا با پسته آجیل برابری می کند .

جهت خرید کلخنگ کلیک کنید

کلخنگ چیست و خواص پسته کوهی از نظر طب سنتی :

 بنه یا پسته کوهی در طب سنتی به نام حبه الخضراء نام برده شده است ، کلخونگ دارای طبعی گرم و خشک می باشد که زیاده روی در آن برای گرم مزاجان مضر می باشد ،در طب سنتی قدیم یونان ، از سقز برای زخم معده واثنی عشر ، همچنین ناراحتی های دستگاه گوارش و سوءهاضمه استفاده می کردند ، همین طور دارای خواص ادار آور و قاعده آورمی باشد ، مسکن کمر درد و درد قولنج و بیماری لقوه و فلج ، که می توان از روغن آن برای ماساژ استفاده کرد ، همچنین برای صاف شدن صدا نیز از روغن بنه استفاده می کنند ، رزین و روغن از موارد خوراکی میوه به شمار می رود که در طب سنتی استفاده های زیادی می شود ، و برای تولید عطر و الکل از آن بهره می برند . 

روش استفاده و مصرف مغز بنه

خواص پسته کوهی در درمان بیماری :

 دردهای مفصلی :

 از جمله خواص پسته کوهی طبع بسیار گرم آن می باشد ، و افرادی که به دردهای مفصلی ساق پا و رطوبت بالا در استخوان ها دچار می شوند بهترین دارو می باشد ، خصوصا در فصل زمستان که این مشکل بیشتر وجود دارد و یکی از بهترین موارد خوراکی گرم در این فصل است . کلخونگ

 تقویت قوای جنسی :

گرم بودن پسته کوهی یک تقویت کننده نیروی جنسی به شمار می رود ، طبع گرم آن باعث افزایش انرژی و تقویت نعوظ در مردان می شود ، همچنین استفاده از حلوای میوه پسته کوهی باعث تقویت شهوت می شود .

 تقویت اعصاب و پیشگیری از آلزایمر :

برای تقویت حافظه و آرامش اعصاب می توان پسته کوهی را با مقداری شکر کوبیده و استفاده کنید ، حلوای این مغز خوراکی و مغذی در درمان آلزایمر بسیار مفید می باشد .

کلخنگ چیست و درمان کم خونی :

 پسته کوهی  برای کسانی که کم خونی دارند گزینه خوبی می باشد ، می توان از آن در پخت غذا از جمله غذاهای محلی که با کشک درست می شوند به جای گردو از بنه یا پسته کوهی استفاده کرد .

مفید برای پوست و مو :

 با آسیاب کردن مقداری پسته کوهی و مخلوط آن با آب به صورت خمیر ، می توان یک ماسک عالی برای پوست تهیه کرد ، اگر آن را با روغن زیتون مخلوط کرده خارش ها و ترک های پوستی را از بین می برد ، همچنین برای از بین بردن ماه گرفتگی می توان مقداری بنه را بصورت کوبیده بروی ان قسمت قرار داد ، با تکرار این کار بهبودی حاصل می گردد . کلخونگ

در قدیم نیز برای رویاندن موها پسته کوهی را به صورت ضماد سوخته استفاده می کردند ، برای بلند شدن و رشد مو می توان بنه را کوبید و با سرکه و روغن بنه مخلوط و به موها مالید .

درمان یبوست :

از صمغ درخت بنه به عنوان یک داروی ملین قوی در درمان یبوست و بیماری های گوارشی استفاده می شود ، که یک داروی طبیعی و مفید شناخته شده است . کلخونگ

کلخنگ چیست و کاربرد صمغ درخت پسته کوهی در صنعت و دارو :

درخت بنه دارای صمغی غلیظ و چسبنده با رنگ سبز خیلی روشن می باشد که جزء دسته صمغ های الئورزین ها می باشد، حدود ۲۵ درصد از شیره سقز روغن بسیار پر ارزش ترباتین می باشد که نقش مهمی در صنعت و تولید دارد .

همچنین یکی از کاربردهای سقز در صنعت آدامس سازی می باشد ، علاوه بر آن در تهیه حشره کش ها ، خوشبو کننده ها ، عطر ، و در صنعت داروسازی از جمله ساخت نرم کننده ها و ضد عفونی کننده ها بهره می برند . کلخونگ

 از این صمغ در صنعت چاپ و تهیه واکس کفش و چرم و پلاستیک سازی استفاده های زیادی می گردد ، لازم به ذکر است که با وجود نبود صنایع مناسب تبدیلی در کشور ، بیشتر سقز  تولید شده در ایران به کشورهای دیگر صادر می شود و به عنوان مواد پایه در صنعت های نام برده شده استفاده می شود .

جهت خرید کلخنگ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;