صد یک
جستجو کردن

ژل رویال

ژل رویال چیست؟ و چگونه فرآوری میشود :

جهت خرید ژل رویال ایرانی کلیک کنید

ژل رویال ملقب به ژل سلطنتی که به شیر زنبور عسل نیز شناخته شده است دارای ترکیبات بسیار غنی از مواد پروتئینی می باشد ، این شیره سفید رنگ از یک قسم آب و مابقی را که پروتئین و قند است تشکیل گردیده ،

شاید با خود بگویید چرا نام ژل رویال یا سلطنتی برای این محصول انتخاب شده ، در واقع این ژل غذای انحصار به فرد زنبور ملکه می باشد و زنبور ملکه در طول رشد از ژل رویال تغذیه می کند و بر خلاف اینکه تغذیه با گرده و یا عسل است درست نمی باشد ، زنبور ملکه به طور ویژه با این شیره سفید که در واقع به وسیله کمک غددهای خاص که از ترشح در سر زنبور کارگر تولید می شود و نقش به سزایی در تولید این ژل دارد تغذیه می کند ، باید گفت که زنبورهای کارگر غذای مخصوص زنبور ملکه را دریافت نمی کنند در واقع  جمع شدن در تخمدان و تبدیل نشدن به ملکه به همین علت است .

صدیک قصد دارد به دنبال این مبحث شما را با نحوه تولید ژل رویال یا همان ژل سلطنتی آشنا کند پس تا انتها با ما همراه باشید .

عسل چگونه تولید می شود؟

مراحل تولید ژل رویال :

 

در ابتدای مقاله گفتیم که ژل رویال با خواص فراوانی که دارد مختص به لارو ملکه می باشد که ملکه از آن تغذیه می کند ، در واقع باید این طور گفت که زمانی که یک لارو هنوز بارور نشده است از تغذیه ژل رویال به زنبور ملکه تبدیل می شود ، گرده گل و عسل از جمله مواد بسیار مهم در تولید این ژل می باشند ،

این ژل سلطنتی یک ماده چسبنده سفید رنگ می باشد که گاها رنگ آن مایل به خاکستری نیز دیده شده ، همچنین غلظتی شبیه به شیر دارد ، اما از نظر طعم و مزه طعمی ترش و تلخ دارد به همراه بویی که بسیار خاص و متمایز است .

شاید این سوال پیش بیاید که ژل سلطنتی یا همان ژل رویال باید مراحل بسیار حساس و خاصی را برای تولید این محصول طی کند ، بله همان طور که از نام گزاری آن نیز پیداست کاملا به طور خاص و منحصر این ژل تولید می شود که در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در مورد تولید این ژل درمان گر خواهیم داد .

ژل رویال چیست؟

ژل رویال چگونه تولید می شود :

 

مراحل تولید ژل سلطنتی در کندوی عسل به طور معمول به دو روش طبیعی و مصنوعی انجام می گیرد که در هر دو روش نیز انسان هیچ گونه دخالتی ندارد در واقع در همان روش مصنوعی نیز به طور طبیعی این تولید انجام می گیرد یا به طور عام می توان گفت کارگر زنبورداری فقط واسطه یک سری مراحل در این تولید می باشد .

چگونگی تولید این ماده ارزشمند به این صورت است ، زمانی که کندو آماده و شروع به لارو دهی می‌کند ، باید از طریق شاخون‌ هایی که در واقع کار آن قرار گرفتن لاورها روی آن است این شاخون ها را درون آن ساخته و پس از اینکه ۳ روز از قرار گرفتن لاورها گذشت این شاخون‌ های به کار گذاشته شده مملو از ژل رویال می‌شوند ،که در این بین

اگر بنا به هر دلیلی ملکه کندو از بین بروند ، در این جا تعداد زیادی شاخون ملکه تولید می‌شود که همین باعث تولید ژل رویال خواهد شد ، در این بین تحقیقاتی که به عمل آمده نشان از آن دارد که بسیاری از زنبوردارها نیز موفق به تولید و فرآوری ژل رویال به روش مصنوعی شده اند که می خواهیم بیشتر در این مورد صحبت کنیم .

کندو دار در این روش یعنی  تولید ژل رویال مصنوعی باید  لاروها را به سختی و با مهارت خاص از تخم درآورده و با پیوند لاروها و افزودن آن ها به فنجان‌ های مخصوص ملکه مومی به کلنی زنبور عسل که ملکه ندارد این ژل را تولید کند ،بعد از این مرحله کار زنبورها آغاز می شود و از آنجایی که ماموریت زنبورهای کارگر پرورش یک ملکه جدید می باشد زنبورها نیز به سرعت شروع به تغذیه لاروها که در واقع در ژل رویال تولید شده شناور هستند می کنند، بعد از حدود ۷۲ ساعت که سپری شد فنجان‌ های کار گذاشته شده را بیرون آورده و لاروها را جدا کرده و در آخر ژل رویال یا همان ژل سلطنتی باقی می ماند .

از طریق این لینک میتوانید کشک خالص گوسفندی را نیز تهیه کنید

مراحل تولید ژل رویال :

 

برای تولید و فرآوری ژل سلطنتی باید به طور دقیق مراحل زیر پیموده شود :

 

۱_  تهیه میله‌های سلولی

برای استخراج ژل رویال به یک سری میله های سلولی نیاز داریم ، این میله‌های مخصوص فنجان‌های ساخته شده از موم زنبور عسل را با قالب  مخصوص نگهداری می‌ کنند که در واقع هر یک از این فنجان ها با یک قطره ژل رویال از یک استکتومتر پر می‌شود که این ژل به همراه آب مقطر رقیق شده و به این صورت یک نوار سلولی را برای پیوند لارو مهیا می کند .

۲ _  پیوند لاروها در فنجان‌های ملکه :

در این مرحله ابتدا باید یک شانه از لاروهای جوان را از کلنی زنبور عسل خارج کرده و زنبورها را نیز از آن جدا کنید، سپس شانه را روی پایه قرار داده تا راحت تر و آسان کار را انجام دهید ،حالا شانه را به وسیله لامپ روشن کرده تا به طور واضح لاروها را در سلول‌هایشان ببینید ، در این مرحله باید به وسیله ابزار مخصوص پیوند لاروهای کوچک را از سلول جدا کنید ، اگر دقت کنید لارو در انتهای سلول استراحت کرده و به شکل یک هلال دیده می شود که باید با احتیاط از پشت لارو را گرفته و به یک قطره ژل  در فنجان ملکه منتقل کنید . ژل رویال چیست؟

 

۳ _ به کار گذاشتن یک نوار سلولی در کلنی زنبور عسل :

خب بعد از انجام پیوند لاروها در تمام فنجان‌های روی میله سلولی نوبت به قرار دادن میله سلولی در کلنی زنبور عسل می باشد که کلنی نیز باید از قبل برای تولید ژل رویال به طور کامل آماده شده باشد ، سپس در قسمتی که لارو سلول به همراه ملکه قرار دارد ، دو شانه از لاروهای نوزاد که بدون کلاهک هستند را انتخاب کرده و به وسط اتاقک غذا منتقل کنید و در این مرحله حساس باید بسیار مراقب باشید که ملکه را به همراه با لاروهای نوزاد به اتاق غذا منتقل نکنید ،بعد از آن با استفاده از قاب مخصوص با میله سلولی لاروهای پیوندی بین دو شانه بچه در اتاقک غذا قرار دهید ، این جداکننده ملکه که قسمت مولدین را از قسمت غذا در کندو جدا می‌کند باید به طور کامل و قابل اطمینان با تخته محکم پوشش داده شود تا زنبورها به طور استاندارد چند سانتی متر از آن فاصله داشته باشند ، در واقع این کار برای گمراه کردن زنبور ها به کار برده می شود زیرا در این صورت زنبورهای اتاق غذا فکر می کنند که بدون ملکه هستند و به سرعت شروع به تغذیه لاروهای اضافی در فنجان با ژل رویال می کنند ، در این جا یک مطلب بسیار مهم وجود دارد که پرورش و تولید ژل رویال در صورتی که کلنی‌های زنبورهای قوی که تعداد کافی نیز زنبورهای پرستار جوان در آن ها وجود دارد امکان پذیر می باشد . ژل رویال چیست؟

روش مصرف و نگهداری ژل رویال

۴ _  حذف کردن یک نوار سلولی از کلنی زنبور عسل :

پس از گذشت ۷۲ ساعت از قرار دادن نوار سلولی در یک کلنی ، میله سلولی باید از آنجا خارج شود ، این مرحله بسیار مهم است  زیرا در این زمان است که فنجان‌های به کار رفته حاوی بیشترین مقدار ژل رویال هستند ، فقط کافیست قاب را با میله سلولی بیرون آورده سپس نوار سلولی را جدا کرده و زنبورها را با برس بردارید .

 

۵ _  آماده سازی برای استخراج ژل رویال :

در این مرحله می بایست زنبورها را بلند کرده سپس دیواره فنجان‌ها را به وسیله یک چاقوی تیز بریده شود تا برداشتن لارو و همچنین برداشت ژل رویال به طور آسان انجام پذیرد .

ژل رویال چیست؟

۶ _  حذف و برداشت لارو :

در این مرحله باید لارو ملکه را از فنجان‌های ملکه خارج کنید تا فقط ژل رویال در فنجان‌ها باقی بماند .

 

۷ _  استخراج نهایی ژل :

در مرحله آخر و اتمام کار می بایست ژل به دست آمده را با قاشق چوبی از داخل فنجان‌های ملکه بیرون آورده و در ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید ، که این شیشه ها نیز  باید در یخچال یا فریزر نگهداری شوند ، نکته مهم اینجاست که برای تولید یک کیلوگرم ژل  باید حداقل ۲۰۰۰ فنجان ملکه خالی کنید.

 

تجهیزات لازم برای تولید ژل رویال :

 

کندودارهای حرفه‌ای که به کار تولید ژل رویال اشتغال دارند به تجهیزات زیر نیاز خواهند داشت:

 

قاب پیوند :

که از این قاب برای نصب سلول نواری استفاده می‌شود .

 

سلول ملکه :

از سلول ملکه برای تولید ژل مورد نیاز استفاده می شود .

 

سوزن پیوند ملکه :

این سوزن برای انتقال لارو زنبور مورد نیاز قرار می گیرد .

 

چرخانک :

استفاده ابزاری چرخانک برای تمیز کردن درون سلول نواری می باشد .

 

قاشق مخصوص :

این قاشق های مخصوص برای برداشتن ژل رویال از داخل سلول‌ها استفاده می شوند .

 

جداکننده ملکه :

شبکه های مخصوص هستند که از این شبکه ها برای جدا کردن زنبورها و ملکه استفاده می‌شود. ژل رویال چیست؟

 

ایزولاتور ملکه تک قابی :

ایزولاتور در واقع وسیله ای است که برای حبس و جداسازی ملکه زنبور به کار می‌رود.

 

محافظ شاخون :

محافظ شاخون یا قفس شاخون برای محافظت از ملکه تازه متولد شده قابل استفاده است .

 

ماژیک مخصوص :

این ماژیک مخصوص در واقع  برای علامت گذاشتن روی ملکه کاربرد دارد .

 

دستگاه ملکه گیر :

یک ظرف دوجداره و تمیز است که برای ذخیره کردن و نگهداری ژل رویال به کار برده می شود .

 

نحوه تشخیص ژل رویال اصلی و تقلبی :

همان طور که می دانید در این مقاله به صورت مفصل از تولید و نحوه به دست آمدن ژل رویال با شما صحبت کردیم ، زنبوردار برای تولید ژل سلطنتی باید کار بسیار حساس همراه با سختی را به انجام برساند به همین دلیل است که این ماده غذایی مغذی با خواص درمانی به دلیل کمیاب بودن قاعدتا  قیمت بالایی نیز به همراه دارد ، البته هستند کندو دارانی که برای منفعت و سود خویش دست به تولید ارزان تر می زنند مانند استفاده از شربت ذرت ، فروکتوز و عصاره مخمر تا از این طریق زنبورهای عسل بتوانند تغذیه کنند برای تولید ژل رویال . ژل رویال چیست؟

در واقع باید گفت که در تشخیص اصل و یا تقلبی بودن این ژل نیز استاندارد جهانی خاصی در نظر گرفته نشده ولی خب با این حال روش های مطمئن و خاصی وجود دارند که بتوان ژل رویال اصل را تشخیص داد از جمله :

 

رنگ ژل : 

از رنگ ژل می توانید اصل بودن محصول را تشخیص دهید ، ژل رویال در رنگ هایی مانند سفید ، خاکستری ، زرد کمرنگ مایل به لیمویی است .

 

بو :

ازنظر بو باید گفت که ژل رویال دارای بویی متمایز و حالت ترش شده را دارد .

 

طعم :

طعم و مزه این ژل ترش و کمی زننده است ، در واقع طعم آنچنان دلچسبی ندارد .

 

غلظت :

ژل رویال از نظر غلظت بسیار چسبنده می باشد که می توان آن را به حالت ژلاتینی نیز تشبیه کرد .

 

حلال نبودن :

ژل رویال طبیعی به طور کامل در آب حل نمی‌شود .

 

تغییر رنگ :

اگر ژل  فاسد شده باشد به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهد ، اگر رنگ ژل چیزی غیر از رنگ های ذکر شده باشد ژل فاسد شده است ، ژل رویال یک ماده فاسد شدنی است به همین دلیل باید آن را در فریزر نگهداری کرد . ژل رویال چیست؟

 

کلام آخر :

در کل باید بگوییم که تشخیص ژل رویال اصل بسیار کار سختی است و تشخیص و تفحص آن با چشم دارای خطا می باشد ، بهترین توصیه برای تشخیص بهتر و مطمئن ژل ، نمونه‌ برداری و آزمایش در آزمایشگاه های معتبر عسل است که به طور تخصصی محصول را آنالیز می کنند ، ژل رویال یکی از محصولات بسیار ارزشمند است که مرغوب ترین آن در ایران تولید می‌شود ، و اگر قصد خرید این ژل را دارید حتما سراغ کندوداران مطمئن و متبحر بروید تا از خرید محصول خود صددرصد اطمینان داشته باشید ، و در آخر توصیه صدیک به شما :

خرید ژل رویال صادراتی پیشنهاد نمی شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;