صد یک
جستجو کردن

خواص انجیر خشک

خواص انجیر خشک

 همان طور که می دانید یکی از مغذی ترین و مقوی ترین میان وعده های سالم و مفید انجیر خشک می باشد که تقرییا تمام ویتامین ها و مواد معدنی مفید را در خود دارا می باشد، 

انجیر صد یک غنچه

از منظر قرآن یکی از بهترین میوه ها به همراه زیتون نام برده شده و به نوعی میوه قسم خورده می باشد ، در طب سنتی نیز یکی از پرخاصیت ترین درمان های سنتی را به همراه دارد ، خواص انجیر خشک و محبوبیت آن به قدری است که به دو شکل تازه و خشک در سرتاسر جهان مصرف می شود و یکی از بهترین میان وعده های سالم می باشد که می توان  از آن لذت برد ،

یکی از ویژگی های منحصر به فرد انجیر خشک نسبت به انجیر تازه در دسترس بودن آن در تمام فصول سال می باشد همچنین نگهداری و ماندگاری  طولانی مدت آن سبب شده این میوه مغذی محبوبیت خود را همچنان حفظ کند ، انجیر خشک را به غذاهای ترش و شیرین می توان اضافه کرد و از آن در دسرها نیز استفاده کرد .

خواص انجیر

مزاج انجیر خشک در طب سنتی :

در طب قدیم یا طب سنتی انجیر خشک را میوه ای با طبع گرم و تر می شناسند ، از جمله خواص درمانی آن مدر آور  و تعرق بدن را زیاد و حرارت بدن را کاهش می دهد همچنین از نظر طب سنتی یکی از بهترین و مناسب ترین درمان ها برای کسانی که قند خونشان افت می کند و دچار ضعف ناگهانی می شوند می باشد  زیرا به سرعت سبب جذب قند در روده کوچک می شود .

مواد مغذی انجیر خشک :

انجیر خشک حاوی مواد غذایی چشمگیری از جمله مقادیر زیادی پروتئین ، کربوهیدرات ، کلسیم ، ویتامین کا، پتاسیم، آهن و منیزیم است ، همچنین از نظر فیبر رژیم غذایی، انجیر خشک نسبت به سایر میوه ها از مقدار بیشتری از آن برخوردار است ، یک لیوان  انجیر خشک  تقریبا کمتر از ۲۰۰ کالری دارد و می توان گفت تقریبا هیچ چربی ندارد. انجیرخشک همچنین باعث تقویت آنتی اکسیدان ها و مواد فعال زیادی برای تقویت بیشتر سلامتی در فرد می شود ، این‌ میوه  دارای مقدار کمی از اسیدهای چرب امگا ۶، اسید گلوتامیک و اسید لینولئیک تشکیل شده است .

شادابی و سلامت پوست :

از جمله مواد مغذی موجود در انجیر خشک در حفظ سلامت پوست می توان به ویتامین ایی، ویتامین سی و کلسیم اشاره کرد ، این ترکیبات فعال می توانند به عنوان آنتی اکسیدان برای پاک کردن رادیکال های آزاد و جلوگیری از ایجاد استرس اکسیداتیو عمل کنند که منجر به ایجاد چین و چروک، لکه های ناشی از تغییر سن  و سایر لک ها می شود ، همچنین باعث بهبود و خاصیت ارتجاعی پوست می شود که نقش مهمی در جوان سازی پوست و جوانی را ایفا می کند .

خواص انجیر

انجیر دهان بسته کوچک

استخوان بندی و استحکام استخوان ها :

 با افزایش سن، بدن مواد معدنی را از استخوان بیرون می کشد که در نتیجه آن مفاصل ضعیف شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد ، انجیر خشک یکی از بهترین ریز مغذی ها در روند کاهش این بیماری و پیشگیری از آن می باشد .

پیشگیری از فشار خون و تنظیم آن :

انجیر خشک با دارا بودن مقدار قابل توجهی پتاسیم برای کاهش فشار خون بسیار عالی می باشد ، پتاسیم یک گشاد کننده عروق است که می تواند فشار بر روی رگ های خونی و شریان ها را کاهش دهد، بنابراین سیستم قلبی عروقی را از حملات قلبی ، سکته های مغزی و آترواسکلروز محافظت می کند ، همچنین خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را نیز کاهش می دهد.

انجیر استهبان

 تقویت سیستم ایمنی بدن :

 ویتامین سی یکی از عناصر اصلی سیستم ایمنی در بدن است که می تواند تولید گلبول های سفید را تحریک کرده و سیستم دفاعی بدن را در برابر عفونت های مختلف و عوامل بیماری زا تقویت کند ،با مصرف روزانه انجیر خشک در سبد روزانه سیستم ایمنی بدن تقویت شده و در برابر بیناری ها مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد .

خواص انجیر خشک و کاهش وزن :

 انجیر خشک سرشار از فیبر می باشدکه این امر باعث افزایش احساس سیر بودن در فرد می شود که خود از پرخوری یا مصرف میان وعده های غیر ضروری جلوگیری می کند و یکی میان وعده سالم و مغذی به شمار می رود .

پیشگیری و درمان دیابت :

فیبر موجود در انجیر خشک این قادر به تنظیم ترشح گلوکز و انسولین در بدن می باشد، که خود یک قند طبیعی و سالم به شمار می رود که می توان آن را جایگزین قندهای مصنوعی کرد .

درمان کلسترول :

انجیرخشک حاوی پکتین یا فیبر محلول است که به منظور کاهش سطح کلسترول شناخته شده است. فیبر موجود در انجیر کلسترول اضافی موجود در دستگاه گوارش را پاک کرده و برای از بین بردن آن را به روده منتقل می کند ، همچنین انجیر خشک حاوی ویتامین ب ۶ می باشد که وظیفه تولید سروتونین را بر عهده دارد ، سروتونین روحیه را تقویت کرده و کلسترول را از بین می برد .

تقویت قوای جنسی و باروری :

یونانیان باستان از انجیر به عنوان آفرود زیازیاک استفاده می کردند ، در باور آن ها انجیر  یک میوه مقدس توصیف شده که با عشق و باروری در ارتباط است ، انجیرخشک دارای مقدار زیادی روی، مواد معدنی، منیزیم و منگنز می باشد که باعث تقویت بنیه و قوای جنسی می باشد همچنین قدرت باروری در مردان را افزایش می دهد .

خواص انجیر

 

خشک کردن انجیر

خواص انجیر خشک و تقویت سیستم گوارش :

 انجیر خشک یکی از بیشترین فیبرها را دارا می باشد ، فیبر موجود در انجیر خشک باعث تقویت دستگاه گوارشی شده همچنین روده را پاکسازی و از یبوست جلوگیری می کند ، بهترین درمان برای یبوست خیساندن چند عدد انجیر خشک در آب ، سپس  صبح روز بعد و به صورت ناشتا خورده شود .

کاهش و پیشگیری از بیماری های قلبی و سلامت قلب :

 انجیر باعث کاهش سطح تری گلیسیرید در خون می شود و به بهبود سلامت کمک می کند ، تری گلیسیریدها از جمله  ذرات چربی در خون هستند که علت اصلی بیماری های قلبی می باشد  همچنین انجیر خشک حاوی فنل و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

ملین طبیعی :

انجیرخشک به دلیل داشتن فیبر زیاد ، به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کنند ، که باعث هضم آسان در بدن و دفع می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;