صد یک
جستجو کردن

راه اندازی گلخانه توت فرنگی

راه اندازی گلخانه توت فرنگی

یکی از محبوب ترین محصولات گلخانه ای که درآمد بالایی نیز دارد توت فرنگی است. این میوه خوشرنگ و خوش طعم قابلیت پرورش در زمین زراعی و گلخانه ای و همچنین امکان کاشت به صورت هیدروپونیک نیز دارد.

در این مقاله به آموزش راه اندازی یک گلخانه برای پرورش توت فرنگی خواهیم پرداخت.

راه اندازی گلخانه توت فرنگی

امکانات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه توت فرنگی

امکانات مورد نیاز گلخانه توت فرنگی نسبت به مساحت گلخانه و روش پرورش توت فرنگی متفاوت است.

سیستم های سرمایشی، گرمایشی، فن های تهویه، دستگاه های رطوبت ساز و … همگی با توجه به مساحت گلخانه تعیین می شوند.

هیدروپونیک یکی از جدیدترین روش های کشت می باشد که در آن نیازی به خاک نیست و گیاه در یک بستر شامل تمامی مواد لازم برای رشد قرار می گیرد.

در این روش برای داشتن صرفه اقتصادی و سود ناسب، حداقل مساحت گلخانه 5000 متر باید باشد.

زمین برای احداث گلخانه

اولین مورد، خرید یا اجاره زمین برای گلخانه می باشد تا فرآیند احداث گلخانه آغاز شود. در حالت ایده‌آل حداقل زمین برای احداث گلخانه 5000 متر مربع می باشد تا بتوان از 60 درصد آن برای ساخت گلخانه استفاده نمود.

هزینه خرید یا اجاره نسبت به استان و شهر متفاوت می باشد برای همین امکان اعلام نظر در این زمینه نمی باشد و هزینه خرید یا اجاره را باید نسبت به شهر و منطقه ای که قصد راه اندازی گلخانه دارید باید محاسبه نمایید.

ساخت سازه گلخانه

قدم بعدی بعد از خرید یا اجاره زمین، احداث سازه گلخانه می باشد. سازه گلخانه با توجه به متریال استفاده شده می تواند قیمت های مختلفی داشته باشد.

به عنوان مثال استفاده از پلاستیک برای کشیدن بر روی سازه  قیمت تمام شده پایین تری نسبت به گلخانه های شیشه ای دارد. البته شایان ذکر است استفاده از سازه های شیشه‌ای برای گلخانه در ایران زیاد مرسوم نیست.

در حالت کلی هزینه احداث یک متر مربع سازه گلخانه (فقط خود سازه بدون تجهیزات) حدود 600 تا 900 هزار تومان می باشد. که با توجه به مساحتی که در نظر گرفته اید می‌توانید قیمت تمام شده سازه را محاسبه نمایید.

تهیه نشاء توت فرنگی

تهیه نشاء مناسب یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. انتخاب نوع و رقم توت فرنگی، میزان باردهی، فصول باردهی و … عواملی است که حتما باید در تهیه نشاء در نطر داشته باشید.

قیمت خرید نشاء توت فرنگ با توجه به رقم و نوع توت فرنگی قیمتی از 3000 تومان تا 6000 تومان دارد.

در کشت های گلخانه ای در هر مترمربع 6 بوته کاشته می شود که با توجه به مساحت گلخانه  می توانید قیمت و تعداد خرید نشاء را محاسبه نمایید.

راه اندازی گلخانه توت فرنگی

سیستم آبیاری

سیستم آبیاری گلخانه توت فرنگی جزء مواردی است که باید با توجه به شرایط گلخانه، وضعیت آب منطقه و … طراحی و پیاده سازی شود. استفاده از انواع روش های آبیاری مانند بارانی، قطره ای و یا ترکیب انها رایج بوده و می تواند هزینه ای متفاوت داشته باشد.

به طور کلی هزینه سیستم آبیاری گلخانه به شرح جدول زیر می باشد.

  • قیمت هر متر سیستم آبیاری قطره ای 5000 تا 30000 تومان
  • قیمت هر متر سیستم آبیاری هوشمند 30000 تا 70000 تومان
  • قیمت هر متر سیستم آبیاری بارانی 20000 تا 40000 تومان
  • قیمت هر متر سیستم آبیاری تحت فشار 10000 به بالا

برای مشاهده انواع مهپاش پروانه ای مخصوص گلخانه توت فرنگی روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.andisheh-sabz.com/industrial-fogger-fan-machine

 سیستم گرمایشی

توت فرنگی در مقابل سرما مقاومت چندانی ندارد و در صورت قرار گرفت حتی یکی دو ساعت در معرض سرما کاملا از بین می رود. پس سیستم گرمایشی از حیاتی ترین تجهیزات مورد نیاز در گلخانه توت فرنگی می باشد که باید نسبت به تهیه آن اقدام نمایید.

سیستم هایی گرمایشی نیز به نسبت مساحت گلخانه می توانند حجم متفاوتی داشته باشند که بالطبع در قیمت آن هم تاثیر بسزایی خواهد داشت.

قیمت هیتر های گلخانه ای با توجه به ظرفیت شان از 18.000.000 تومان شروع و تا 100.000.000 تومان هخم وجود دارند.

سیستم سرمایشی

همانطور که تامین گرما در فصو سرد سال اهمیت دارد تامین دمای مناسب در تابستان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای تامین دمای مطلوب توت فرنگی در تابستان باید از سیستم سرمایشی مناسبی استفاده نمایید.

سیستم مه پاش

تامین رطوبت لازم برای گلخانه توت فرنگی توسط سیستم های مه پاش و یا رطوبت ساز ها انجام می شود.

رطوبت لازم برای گلخانه توت فرنگی بالای 40 درصد می باشد و در صورت تامین نشدن آن ممکن است موجب از بین رفتن بوته های توت فرنگی شود.

برای مشاهده انواع رطوبت ساز و مه پاش ارزان قیمت و با کیفیت روی لینک مقابل کلیک کنید. منبع

 سیستم تهویه (فن سیرکوله)

سیستم تهویه با خروج هوای راکد گلخانه و تبادل هوای بیرون گاز دی اکسید کربن لازم برای فوتوسنتز و کنترل دما را بر عهده دارد.

فن های تهویه نقش بسزایی در کاهش تنش دمایی بر عهده دارند. فن های سیرکوله نوع دیگری از سیستم تهویه می باشند که با به حرکت در آوردن هوای گلخانه باعث یکدست شدن دما و رطوبت گلخانه می شوند.

برای مشاهده فن و هواکش گلخانه ای به لینک زیر مراجعه کنید.

https://www.andisheh-sabz.com/industrial-fan

بستر کشت

یکی از به روزترین روش های کاشت توت فرنگی کشت هیدروپونیک یا آب کشت می باشد.

در این روش بدون نیاز به سم و خاک و فقط با استفاده از محلول مغذی، می توان بدون محدودیت در هر نقطه ای از کشور اقدام به پرورش توت فرنگی نمود.

استفاده از این روش به دلیل استفاده بهینه از آب باعث کاهش هزینه های احداث گلخانه می شود.

دریافت مجوز کار

فرآیند دریافت مجوز نیز یکی از مراحل کار می باشد که دارای هزینه می باشد. اگر قبلا تجربه‌ای در زمینه کشاورزی نداشته باشید نیازمند گذراندن دوره های آموزشی و دریافت مدرک خواهید داشت که می تواند هزینه های متفاوتی داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله با بررسی امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای تاسیس گلخانه هزینه های مورد نیاز را برآورد کردیم. و مراحل راه اندازی گلخانه توت فرنگی را برای شما توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;