صد یک
جستجو کردن

پسته احمد آقایی

پسته احمد آقایی :

همان طور که از اسم این نوع پسته پیداست کشف و شناسایی پسته احمد آقایی در یکی از مناطق رفسنجان به نام احمدیه نوق و توسط فردی به نام احمد آقا فروتن شناسایی و معرفی گردیده است .

جهت خرید مستقیم پسته احمد آقایی کلیک کنید

پسته احمد اقایی بیشترین کشت را در مناطق سیرجان و نوق رفسنجان را دارا می باشد ، و با توجه به این که قدمت زیادی ندارد ولی همچنان گستردگی فراوانی در کشت را به خود اختصاص داده است ، و یکی از محبوب ترین ارقام پسته می باشد که توسط کشاورزان و باغ داران مورد توجه قرار گرفته است

و به دلیل مرغوبیت بالا یکی از فراوان ترین نوع پسته می باشد ، همچنین از جمله موارد مهم در تجارت می باشد .

پسته احمد آقایی

پسته احمد آقایی از نظر ظاهر و شکل دارای پوستی سفید و استخوانی خیلی روشن با درصد خندانی زیاد و شکل بادومی و دارای مغزی ارغوانی رنگ و درشت و دارای طعمی دلچسب می باشد، که یکی از مرغوب ترین نوع پسته از نظر پیوند به حساب می آید .

پسته احمد آقایی پر مصرف ترین پسته در آجیل می باشد که از محبوبیت خاصی بر خوردار است ، و یکی از دلایل بازار پسند بودن این نوع پسته از نظر مفید بودن نوع رنگ پوست و استخوانی آن می باشد ، همچنین فرم کشیدگی پسته که نشان می دهد طول پسته از عرض آن بیشتر می باشد

 و به دلیل کشیدگی یکی از بهترین پسته ها در تهیه خلال پسته می باشد و همیشه از استقبال خوبی برخوردار می باشد ، همچنین نوع کوچک تر ان در صنایع شیرینی پزی استفاده زیادی دارد .

 

پرورش و نوع ظاهری درخت  :

از نظر گل دهی ، پسته احمد آقایی یکی از ارقام پسته های زود گل در انواع دیگر پسته ها به حساب می آید ، و اندازه جوانه گل این نوع پسته متوسط می باشد .

از نظر تعداد میوه های روی خوشه ، یکی از بهترین ها را دارا می باشد ، که می توان گفت به طور متوسط روی هر خوشه می توان ۱۸ دانه پسته را در زمان رشد آن برداشت کرد که خود یک کیفیت عالی به شمار می رود .

پسته احمد آقایی از نظر رشد ، جزء کم تا متوسط ارقام رشد در میان پسته ها می باشد ، برگ های این نوع درخت پسته کوچک می باشد و تقریبا نزدیک به ۶۰ درصد برگ ها از انواع سه برگچه ای تشکیل شده اند که شکل و ظاهر برگچه های انتهایی بزرگ تر از برگچه های جانبی می باشد ، همچنین حالت تخم مرغی شکل نیزدارند .

پسته احمدآقایی تقریبا بیش از ۹۸ درصد میوه آن خندان می باشد ، که خود یک محبوبیت و کیفیت به شمار می رود .

همچنین برداشت میوه پسته آقایی در اواسط شهریور صورت می گیرد .

شرایط آب و هوایی و کاشت :

 پسته احمدآقایی یکی از ارقام پر توقع از نوع غذایی می باشد ، که باید توجه داشت کاشت این نوع درخت پسته در خاک های حاصل خیز صورت گیرد ، ولی با تحقیقات انجام شده به نظر می رسد که پسته احمد آقایی نسبت به دیگر ارقام پسته شرایط اقلیمی گسترده تری را می تواند تحمل کند .

نوع پسته احمد آقایی از نظر بار دهی بسیار عالی می باشد ، که تقریبا از هر درخت ۱۵ ساله در سال ، ۲۰ کیلو پسته تر به طور متوسط برداشت می گردد .

  یکی از نکات قابل توجه در پسته احمداقایی ضعیف بودن میوه آن به خوشه می باشد ، بنا براین در مناطقی که احتمال وزش بادهای موسمی شدید در شهریور ماه را دارند ، برای کاشت این نوع پسته توصیه نمی شود .

صادرات و شهرت جهانی پسته احمد آقایی :

پسته احمدآقایی یکی از شناخته شده ترین ارقام پسته در جهان می باشد ، که در کشورهای مختلف محبوبیت فراوانی دارد .

صادرات و تجارت پسته احمدآقایی همیشه داغ است و به دلیل نوع ظاهری در رده بندی پسته کشیده و خندان لوکس قرار دارد ، به همین روی به بسیاری از کشورها خصوصا اسپانیا ، هلند و هند که از جمله طرف داران این نوع پسته می باشند صادر می شود .

یکی از عمده دلایل صادرات بالای پسته احمد آقایی داشتن قیمت مناسب آن می باشد ، همین امر باعث شده صادرات و خرید این نوع پسته در بازارهای خارجی بیشتر از بازار های داخلی باشد . نوع طبیعی خندان بودن پسته احمدآقایی و کشیدگی ظاهر آن ،

همچنین از نظر کیفیت همیشه مورد استقبال بیشتر کشورها از جمله کشورهای عربی خلیج فارس می باشد  ، اما در این بین کشور امارات که یکی از خریداران و واسطه های اصلی این نوع پسته می باشد ، با خریداری کردن پسته احمدآقایی به پایین ترین  و کم ترین قیمت ، آن را با فروشی مجدد به کشور های اروپایی صادر می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;