صد یک
جستجو کردن

پسته کله قوچی

پسته کله قوچی :

برای خرید انواع پسته کلیک کنید

پسته کله قوچی یا در واقع حاج شریفی یکی از انواع مهم پسته های تجاری می باشد که اگر بخواهیم در مورد چگونگی آن توضیح دهیم باید بگوییم که شهرت این نوع پسته در آغاز از طریق فردی به نام حاج علی شریفی و در یکی از روستاهای رفسنجان به نام دهنو شناسایی و شهرت پیدا کرد ، که به نام پسته حاج شریفی نیز شناخته شده می باشد .

یکی از مناطق عمده پسته کله قوچی استان کرمان می باشد که البته در بیشتر نقاط ایران نیز پراکنده شده است .

رفسنجان یکی از قطب های پسته ایران به شمار می رود ، که در حال حاضر باغات پسته بر خلاف ایام گذشته امروزه یکی از موارد غالب منطقه به شمار می رود ، تا آنجایی که سالانه حدود ۱۲۰ الی ۱۴۰ هزار تن پسته توسط کشاورزان این منطقه برداشت می شود ، همچنین پسته کله قوچی بیشترین رقم کاشت پسته در رفسنجان می باشد .

شهرت پسته کله قوچی :

یکی از علل شهرت و گسترش پسته کله قوچی بزرگ و درشت بودن میوه که به شکل فندوقی می باشد با طعمی بسیار  خوشمزه  و ظاهر خندان آن ، که گاهی تصور می شود مغز پسته از درون پوسته در حال بیرون زدن می باشد همچنین با عملکردی بسیار خوب دارای محبوبیت فراوان است  ، و در ایران از نوع درشت ترین پسته می باشد ، پسته کله به خاطر شکل فندوقی مانند خود در دسته فندوقی و درشت قرار دارد ، و یکی از دلایل مهم در امر فروش و توسعه این نوع پسته ، شکل آن است که به صورت فندوقی مانند و در سایز درشت ( اُنس پایین ) می باشد .

پسته کله قوچی از نظر تولید رتبه دوم را در ایران به خود اختصاص داده است .

ظاهر پسته کله قوچی :

پسته کله از نظر ظاهری و نوع مغز بدین شکل می باشد که مغز پسته دارای پوسته ای به رنگ سرخ تیره  می باشد و پوسته سخت بیرونی پسته سفید و استخوانی کدر است و از نظر خندان بودن درصد متوسط می باشد .

پرورش و نوع درخت :

از نظر نوع پرورش و تغذیه این نوع پسته در برابر کمبود آب و کود بسیار حساس می باشد ،  درخت پسته کله دارای شاخه هایی کوتاه تر و کلفت تر نسبت به دیگر انواع درخت پسته می باشد ، و از نظر جوانه گل نیز پسته کله قوچی نسبتا درشت تر و نوع گل های جوانه کروی می باشد .

نوع درخت کله قوچی به صورت برگچه ای می باشد که از نظر ظاهری برگ های این درخت  ، برگچه های اولیه نسبت به برگچه های انتها بزرگ تر می باشند ، در واقع نوع برگ سالم یا که برگچه ای بودن درخت پسته کله از انواع دیگر درختان پسته بیشتر می باشد .

شرایط آب و هوایی و باردهی درخت :

درخت پسته از جمله درختانی می باشد که سرمای زمستان و دمای گرم و خشک تابستان را به خوبی تحمل می کند ، اما در فصل بهار و وجود سرما این درختان بسیار حساس می باشند زیرا گل دهی و میوه های نورس درخت را تخریب می کند ، همچنین اگر در فصل بهار دمای هوا گرم باشد یا همان به اصطلاح گرمای زودرس ، به گل ها و میوه درخت آسیب می رساند و اگر میوه با دمای گرم رشد کند و بسته شود موجب پوکی و بی کیفیتی می شود ، و این درصد پوکی را افزایش می دهد ، پسته کله نسبت به شرایط محیطی و تحت تاثیر آن بار دهی دارد که میوه آن در شرایط مناسب خوب و در شرایط نامناسب  گرده افشانی که سبب می شود  درخت میوه دهی خوبی نداشته باشد .

یکی از دلایل متمایز بودن درخت کله قوچی نسبت به دیگر درختان پسته میوه های آن است ، که سخت به درخت می چسبند و به آسانی با وزش باد از شاخه جدا نمی شوند و به زمین نمی ریزند ، همچنین یکی از حسن های این درخت رشد بسیار خوب آن در شرایط آب و هوایی نا مناسب می باشد .

برداشت محصول پسته کله قوچی که در رده پسته های متوسط رَس  قرار می گیرد در نیمه دوم شهریور انجام می گیرد .

صادرات و تجارت پسته :

یکی از عمده دلایل محبوبیت پسته کله در صادرات و تجارت آن ، درشت بودن مغز پسته نسبت به دیگر انواع مغز پسته ها می باشد ، به همین دلیل تجار کشورهای آلمان ، یونان و کشورهای عرب نشین نسبت به خرید این نوع پسته تمایل بیشتری دارند .

کشور آلمان از جمله خریداران اصلی پسته کله می باشد که خود نیز این پسته را به دیگر کشورها برای فروش مجدد  صادر می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;